De opdracht
Voor mijn tweede project bij CMD heb ik samen met een teamgenoot een leescampagne opgezet voor jongeren. De leesvaardigheid en leesmotivatie van jongeren is de afgelopen jaren achteruitgegaan. Als jongeren minder lezen kan dit leiden tot een afname van leesvaardigheid, begrip en woordenschat. Het was aan ons de taak om lezen (weer) leuk te maken, om laaggeletterdheid onder jongeren te voorkomen
Onze aanpak
Wij zijn ons project gestart met literatuur onderzoek naar motivatietheorieën om te ontdekken hoe je jongeren intrinsiek kan motiveren om te lezen. Daarnaast hebben wij gerelateerde projecten gezocht, die ons waardevolle inzichten gaven over effectieve strategieën. Ook hebben wij jongeren geïnterviewd om te empatiseren met de doelgroep. De informatie die wij hebben opgehaald uit de interviews en het onderzoek hebben wij samengevoegd en uitgewerkt in een empathy map en ontwerpeisen. Uit deze ontwerpeisen is ons concept storymakers ontstaan. Hiervoor hebben wij samen een huisstijl bedacht en deze toegepast op een aantal touchpoints. Ook ben ik aan de slag gegaan met een prototype.
Posterreeks
Instagram sliderpost
Folder StoryMakers
Het concept
Uit onderzoek bleek dat jongeren moeite hebben met hun concentratie tijdens het lezen. Ook vinden zij het lastig om een geschikt boek te vinden, omdat zij zich niet altijd identificeren met het hoofdpersonage. Met StoryMakers kunnen jongeren zelf het verloop van een verhaal bepalen, samen met leeftijdsgenoten. Doordat zij zelf de touwtjes in hadden hebben, sluiten de verhalen beter aan op hun belevingswereld. Concreet houdt dit in dat jongeren om de beurt een bijdrage leveren aan het verhaal vanuit een door hen gekozen personage. Samen bouwen ze aan hun verhaal, dat ze vervolgens kunnen delen met anderen.
Prototyping
Om ons complexe concept te visualiseren, heb ik voor het eerst gewerkt met Figma Prototyping. Zonder eerdere ervaring in interaction design en zonder voorafgaande lessen ben ik er intuïtief mee aan de slag gegaan. Het proces gaf me niet alleen waardevol inzicht in hoe StoryMakers functioneel werkt, maar ook in hoe jongeren uiteindelijk de app zouden ervaren en gebruiken. Het was tevens op dat moment dat ik mij realiseerde hoe leuk ik het vind om te prototypen en om mij bezig te houden met UI en interaction design. Tijdens dit project heb ik veel geleerd op dit gebied en ik hoop mij in de toekomst verder te kunnen ontwikkelen.
Benieuwd naar Storymakers? Bekijk het prototype!Branding
StoryMakers draait om autonomie en verbondenheid. Voor het design hebben we bewust gekozen voor een speelse stijl en communicatie. Met humoristische beelden en woordspelingen trekken we de aandacht van jongeren. De scherpe figuren zijn niet alleen decoratief, maar hebben ook een symbolische betekenis. Ze vertegenwoordigen verschillende fragmenten uit verhalen en laten zien hoe unieke elementen samen een geheel kunnen vormen. Tegelijkertijd benadrukken ze dat het verhaal alle kanten op kan gaan en de eindeloze mogelijkheden die dat met zich meebrengt. Als ik hierop terug kijk zou zeker wat dingen willen aanpassen, zoals het font bijvoorbeeld. Maar als ik heb bijvoorbeeld vergelijk met latere projecten kan wel zien dat veel gegroeid ben.